Ahová a Jóisten két kézzel osztott a jóból: Harkány, Siklós és Villány

2016. augusztus 22. 14:19 - Dél-Dunántúl

Harkány, Siklós, Villány....minden bizonnyal mindenki számára ismerősen hangzanak a településnevek; mindenki ismeri őket. Hiszen ki nem hallott volna már ebben az országban a Harkányi Gyógyfürdőről, a villányi vörösborokról, és ki ne járt volna osztálykirándulás alkalmával legalább egyszer a siklósi várban?

Kis csapatunk is talán hasonló gondolatokkal kelt útra régiós utazásunk egyik következő állomására, Baranya megye egyik legdélebbi pontjára.

Hogy a kirándulást mindjárt valami újdonsággal kezdjük, túránkat a szaporcai Ős-Dráva Látogatóközpont  (korábban ITT írtunk róla részletesen) bejárásával indítottuk.

14067711_1119068398169504_6332285334244010798_n.jpgLenyűgöző panoráma a látogatóközpont kilátójából (fotó: Sáfrány Szilvia)

Az "Év ökoturisztikai látogatóközpontja 2015"-díjas Ős-Dráva Látogatóközpont varázslatos hely. Az impozáns fogadócsarnokból első utunk a kiállítótérbe vezet. Az izgalmas gyűjtemény egyik talán legérdekesebb része az interaktív szakácskönyv. A képernyőt nyomkodva, ha kiválasztottuk a nekünk tetsző alapanyagot, és azt a tányérra tesszük, máris megnyílik a megsárgult, ormánsági receptfüzet és számtalan étel között válogathatunk.
A kilátó sem semmi!  Innen letekintve rögvest "petőfis-alföldes" hangulatba kerül a látogató, ahogy elképedve nézi az alatta elterülő "tengersík" Ormánságot. Rögtön kedvet is kapunk az innen kb. 600 méter távolságra fekvő, régi magyar háziállatokkal "felszerelt" major  megtekintésére. Itt ismerhetőek meg azok a ma már ritkán látható állatok, amelyek őseink mindennapi megélhetését segítették egykor.

De az idő szalad, máris indulunk tovább.

Bizton állíthatom, nincs még egy ilyen gyönyörű természeti  környezetben, mégis nyüzsgő kisváros közepén álló fürdő, mint a közel tizennégy hektáron elterülő, többszáz éves fák ölelésében fekvő Harkányi Gyógyfürdő

dsc_6969.jpgHarkányfürdő gyermekmedencéje (fotó: Harkányi Turisztikai Egyesület)

S hogy miért pont ezt a fürdőt válasszuk hazánk több, mint kétszáz fürdője közül? Mert ez nem egy szokványos "tucatfürdő". Itt hagyománya van a fürdőzésnek (története 1824-ben indult, amikor a területen dolgozó munkások először megtapasztalhatták a kénes melegvíz gyógyító hatását). Mert a Zsolnay eosin-kutak elegánssá, páratlan hangulatúvá teszik a környezetet. Mert a gyógyvíz páratlan gyógyító hatásán kívül, az itt dolgozók szakértelme és kedvessége felülmúlhatatlan,  és mert nem utolsó sorban az egyik legkedvezőbb ár-értékarányú fürdő az országban, ahol a gyógyítás mellett, egyre nagyobb hangsúlyt kap a kisgyermekes családok és a fiatalok kiszolgálása: a zöldövezetben, a fürdő sportpályáinak közvetlen közelében nemrégiben kialakított csúszdapark hét különböző csúszdaelemmel és dunai homokkal feltöltött környezettel várja a vendégeket.

"És akkor jött a Tenkes kapitánya..." no nem egészen, kis csapatunk indult tovább Siklósra.

Siklós vára az ország egyik legépebben fennmaradt történelmi emléke. Egy olyan hely, amit mindenkinek látni kell.

14054098_1119078988168445_6286324130398443268_n.jpgSiklósi várudvar (fotó: Sáfrány Szilvia)

Az utóbbi néhány évben többfordulós rekonstrukción esett át és teljesen megújult a vár. Ma az erődítményen belül mintegy 15 kiállítás várja a látogatókat. A vezetett túra során olyan, a közelmúltban, a felújítás során talált kincsekkel találkozhatunk, mint a gótikus kápolna egykori díszéül szolgáló Fájdalmas Krisztus dombormű, amelynek még a török uralom alatt veszett nyoma, amikor a várkápolnát dzsámivá alakították át. Az átépítők (minden bizonnyal keresztény emberek) olyan kegyelettel és gondossággal építették be a falba, hogy az szinte teljes épségben került elő 2014-ben. Ilyen és ehhez hasonlatos értékekkel találkozhatunk, ha az elengedhetetlen szakértői vezetés keretében szánunk egy kis időt rá, és bejárjuk a vár minden rejtett zugát.

Ha ki kellene neveznünk a magyarországi bor fővárosát, akkor egészen biztosan Villány lenne az. Nemcsak azért, mert innen indult 1994-ben az ország első borútja, a Villány-Siklósi Borút,  hanem mert vezető szerepét a mai napig betölti.

bock_korpince-01.jpgBock-kápolna (fotó: bock.hu)

Hiszen azóta is minden évben egyre több és több vendég keresi fel a borvidéket, akik kizárólag minőségi, színvonalas és folyamatosan megújuló szolgáltatásokkal találkoznak; gondoljunk csak az egyedülálló sky spa-val rendelkező Crocus Gere Borhotelre, vagy a különleges, felszentelt kápolnát magáénak tudható Bock Pincészetre.

Bárhová induljunk a borvidéken, egészen biztosak lehetünk benne, hogy különleges élményben lesz részünk, és nemcsak a kitűnő borok miatt. Olyan titkokkal ismerkedhetünk meg, mint például hogy a tölgyfa melyik részéből érdemes a barrique hordókat készíteni, miért csak 2-3 alkalommal használnak a csúcspincészetek egy-egy ilyen hordót, vagy hogy mi a Villányi Franc titka, és mit jelent a szlogen, "100% franc, 100% Villány".

Harkány, Siklós, Villány.... biztosan eléggé ismerjük őket? Ha ezek után úgy tűnik mégsem, induljunk hát el, és tegyünk egy túrát a Villányi borvidéken!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.