Szigetvári vitézek

2016. szeptember 30. 11:44 - Dél-Dunántúl

Úti beszámoló vendégbloggerünk, Rafa-Gyovai Dániel tollából...

Csodálatos késő őszi nap reggelén érkeztünk a Szigetvári Várhoz, ahol elsőként Rajczi Román a Szinergia Egyesület munkaszervezeti vezetője mesélt nekünk Szigetvár és környéke kézműves alkotóiról és termékeikről, valamint az egyesület működéséről. A 2008-ban alakult egyesület fő célja a helyi termékek előállításának és piacra jutásának támogatása.

img_5721.JPGKiállítás a várban (fotó: Rafa-Gyovai Dániel)

Ezután személyesen a vár kapitánya, Lebedy János köszöntötte a társaságot. Természetesen ismertette a nemrégiben Nemzeti emlékhellyé avatott vár történetét, és Zrínyiék 450 évvel ezelőtt végrehajtott hőstettét. Megdöbbentő volt megtudni, hogy - az általam ismert verzióval szemben - volt néhány túlélője a várból kirohanó csapatoknak. Kit gyermeknek néztek, kit elfogtak váltságdíjat remélve, kit pedig volt rabja védett meg. A kapitány úr mesélt a várban fennmaradt dzsámi állagmegóvásáról és autentikus renoválásáról.

img_5718.JPGSzigetvári hős vitézek (fotó: Rafa-Gyovai Dániel)

Ezt követően szó szerint a középkorba csöppentünk. Először ruha- és fegyverbemutatót tartottak a vár vitézei ágyúlövés kíséretében, majd lovas-madaras bemutató következett. A bátrabb látogatók felülhettek a lovakra és kipróbálhatták milyen volt a középkori viselet.

Ezután elindultunk a környék egyik legnépszerűbb vendéglőjébe, Botykapeterdre, ahol - a finom falatok mellett - Szigetvár polgármestere, Dr. Vass Péter várt minket. Oda felé menet útba ejtettük a Szigetvári Gyógyfürdőt.

TIPP: Szigetváron járva mindenképp kóstoljuk meg a jubileum tiszteletére palackozott Zrínyi vére és Szulejmán könnye fantázianevű borokat.

Ebéd után folytattuk utunkat egy rendkívül érdekes helyre. Először azt hittük, hogy borkóstoló vár ránk, de ennél sokkal nagyobb élményben volt részünk. A várostól néhány km-re található hétvégi telkeken lévő szőlőtőkék és gyümölcsfák közt különleges ásatás folyik. Hancz Erika ásatásvezető régész, türkológus előadásában betekintést nyerhettünk a Szulejmán- türbe kutatás részleteibe. 2016 tavaszán-nyarán a Zrínyi-Szulejmán Kutatócsoport feltárta a közvetlenül a türbe mellett található, Szulejmán tiszteletére épített dzsámi maradványait, illetve a dzsámit U alakban közrefogó derviskolostor északi szárnyát is.

Jó tudni! Az ásatási terület jelen pillanatban magánterület, így nem látogatható. A nyár folyamán többször tartottak nyílt napot, de ősszel szakszerűen "téliesítik", azaz visszatemetik a feltárt területet.

Folytatva utunkat látogatást tettünk az 1994-ben átadott, és idén felújított Magyar-Török Barátság Parkban, ahol a 450 évvel ezelőtti várostrom két ellenséges hadvezére egymás mellett várja a látogatókat, hirdetvén a két nép között azóta megköttetett békét.

img_5724.JPG"Malaca van" a Bükkösdi Ökoparknak (fotó: Rafa-Gyovai Dániel)

A napot a Bükkösdi Ökoparkban fejeztük be. Itt lovaskocsikázás után gyalog jártuk be a terület jelentős részét. Különleges házi- és vadonélő állatokkal találkoztunk, valamint csapatépítő jelleggel szalmabálát görgettünk.

Szigetvár és környéke egy csodálatos, rejtett kincsekkel teli része Baranya megyének. Mindenképp megér egy kirándulást!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.