Verőfényes nyári délután az Ős-Dráva Látogatóközpontban

2015. július 29. 10:00 - Dél-Dunántúl

Az idei nyárra igazán nem lehet panaszkodni. Hétágra süt a nap, a városi flaszter csak úgy ontja a forróságot. A könnyű ebéd után ilyen időben ülünk be az (klímás) autóba. Az úti cél az ormánsági Szaporca, és a nemrégiben átadott Ős-Dráva Látogatóközpont.

felsoszentmarton_hangulatok_horvath-gabor_biciklistakgab2939_i.jpgKét keréken az Ormánságban (fotó: Magyar Turizmus Zrt., fotós: Horváth Gábor)

Egyenlőre ismeretlenül cseng még sokaknak Szaporca neve, de nincs is olyan messze, mint gondolnánk! Mindösszesen 40 percnyire van Pécstől és negyed órányi autóútra fekszik Harkánytól; ez a távolság már biciklivel is könnyen teljesíthető!

A látogatóközpont története 3 évvel ezelőtt indult, amikor a Duna-Dráva Nemzeti Park Igazgatóság elhatározta, hogy a sokhektáros, ormánsági földjén egy új, interaktív látványossággal örvendezteti meg a természet és a hagyományok szerelmeseit.

A kellemes utat követően festői látvány tárul a szemünk elé. Jobbra napraforgó táblák, balra az ártéri erdő (mögötte sejtem a Drávát), középen pedig a hangulatos ormánsági talpas parasztházak, piros muskátlirengeteggel a tornácon.

dsc_0048.JPGEz pont nem muskátli, de attól még gyönyörű! (fotó: Duna-Dráva Nemzeti Park Igazgatóság)

A főépületben kellemes hűvös idő fogad bennünket, és természetesen a központ mosolygós recepciósai, akiket nem ér felkészületlenül sem kérdés, sem kérés. Már "bejelentkezéskor" számtalan opció közül választhatunk. Magunkhoz vehetünk egy vezető füzetet, vagy QR-kód segítségével letölthetjük az Ős-Dráva mobilalkalmazást, de kérhetünk audioguide-ot is, ha nekünk az a megfelelő. A látogatóközpontban minden eszköz - beleértve az információs táblákat is - négy nyelven készült el: magyarul, angolul, németül és horvátul -, így a külföldről érkező vendégeknek is teljes élményben lehet részük.

A kirándulást érdemes az interaktív kiállítással kezdeni. Itt már tényleg minden a modern információs technológiáról szól, amellett, hogy a kiállítás teljes mértékben autentikus. Touch info segítségével áttekinthetjük, hogy alakult a Dráva medre az elmúlt háromszáz évben, megismerkedhetünk a terület állatvilágával, a halászati eszközökkel; majd szemügyre vehetjük egy százéves fának a történetét is, amelynek még második világháborús sérülése is van!
A teremben egy "ormánsági sarok" is helyet kapott, ahol hallhatjuk Kiss Géza (néprajzkutató, az Ormánság elkötelezett kutatója) írását ("magyar hangja" a pécsi népszerű színész, Lipics Zsolt), miközben korabeli fotókat látunk. Továbblépve pedig egy interaktív szakácskönyvvel találjuk szembe magunkat. Ha kiválasztottuk a nekünk tetsző alapanyagot, és azt a tányérra tesszük, máris megnyílik a megsárgult, receptfüzet és számtalan étel között válogathatunk.

4-101.jpgArchív felvétel az Ormánsági lakosokról a 20. sz. elején (forrás: Magyar Néprajzi Lexikon, mek.oszk.hu)

Ha sikerült kijutni a kiállításról - nem könnyű, a rengeteg információ "fogva tart", a Szatyor Győző, ormánsági népi iparművész alkotta őshonos növényi motívumokkal festett fakazettákat megcsodálva,  tegyünk egy sétát a galérián, ahol a terület madárhangjaival ismerkedhetünk meg. Majd néhány csigalépcső, és máris a kilátó toronyban vagyunk, ahonnan az egész látogatóközpont megtekinthető!

Következzenek a tanösvények!

A Hagyományos gazdálkodás tanösvénye 900 méter hosszú, 11 állomással: az állattartás, a rétgazdálkodás, a gyümölcstermesztés, a méhészkedés, a kosárfonás, a fűszer- és gyógynövénytermesztés eszközei és szakmai fortélyai várnak ránk utunk során. Majd el is értünk a majorhoz, ahol megismerkedhetünk Jónással, a szamárral, Gerzsonnal, a kecskével, a hucul lovakkal, racka juhokkal, az őshonos baromfi csapattal, és persze nem maradhat ki a sorból Csinos, a központ házőrzője sem, aki fajtáját tekintve pumi, az egyik legismertebb magyar pásztorkutya.

11146487_882522751808269_8678304459762385007_n.jpgA majorság állatai (forrás: Ős-Dráva Látogatóközpont facebook oldala)

Az Ős-Dráva tanösvény 3 km hosszú, ahol megismerhetők a régi tájhasználat, a folyószabályozás, valamint a rehabilitáció és a revitalizáció lehetőségei.
A Dráva élővilága tanösvény már egy komolyabb túra. A 12 állomásos, 13 km-es túra során a terület változatos és különleges élővilágába nyerhetünk bepillantást a nyílt vízfelületektől, a part menti mocsaras területeken át, a színpompás vadvirágokkal borított fás legelőkig. A terület élményszerű bemutatását többek között madármegfigyelő, madárgyűrűző állomás, kilátó, fotósles, fedett foglalkoztató és több pihenőhely szolgálja.

26.jpgA Dráva élővilága tanösvény (forrás: Ős-Dráva Látogatóközpont weboldala, odlk.hu)

Az Ős-Dráva Látogatóközpont folyamatos, garantált programokkal várja vendégeit. A négy nyelven (magyar, angol, horvát, német) megtalálható eszközökön kívül kérhetünk vezetett túrát a tanösvényeken, júliustól különböző hosszúságú és nehézségű kajak- és kenutúrákon vehetünk részt, megismerkedhetünk a természetfotózás rejtelmeivel, és ha egy kis borzongásra vágyunk, akár éjszakai sakáltúrára is elmehetünk, ahol a hazánkba visszatelepült aranysakálok (más néven nádi farkasok) sajátos hangját is hallhatjuk.

Számos szabadidős szolgáltatás közül is válogathatunk. A központban kibérelhetjük a 45 db kerékpár valamelyikét, kölcsönözhetünk eszközöket a bográcsozáshoz, kérhetünk labdát, tollast, vagy jógaszőnyeget is, ha éppen ahhoz van kedvünk, de bérelhető fotóles és lessátrak is rendelkezésre állnak.

1977040_857987370928474_7783257721333755209_n.jpgVezetett túra az Ős-Dráva Látogatóközpontban (forrás: Ős-Dráva Látogatóközpont facebook oldala)

Itt találjátok az Ős-Dráva Látogatóközpont hivatalos oldalát

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.